måndag 5 april 2010

Florence

God fortsättning på påsken! Jag är nu hemkommen efter att ha spenderat fem härliga dagar i Florens och Toskana. Dagarna har varit fyllda av historia, konst och fotografering, kvällarna av god mat och dryck. Inte dumt alls. Florens sägs vara en av världens vackraste städer och vackert är även ett passande ord för att beskriva det böljande gröna landskapet som omger staden. Vädret var behagligt med cirka 15 grader på dagen men liksom här (och i många andra delar av Europa?) var våren försenad. Magnoliorna stod i knopp och olivträden var redo att klippas.

 Utsikt över katedralen men kupol och kampanil från Palazzo Pitti (som inrymmer flera muséer) och Boboli-trädgården.

I Florens finns hur mycket som helst att se och göra för den konst- och historieintresserade. Vi betade av några av de viktigaste sevärdheterna, såsom Uffizierna, Il Duomo och Ponte Vecchio, men ägnade också en hel del tid åt att bara strosa omkring på de stenbelagda gatorna. För mig som älskar gamla stenbyggnader och detaljer var det rena rama paradiset att gå runt där med kameran. Många bilder blev det, en del lyckade men också en hel del misslyckade, tyvärr. Här kommer ett första inlägg med några bilder (alla är klickbara för er som vill se i större storlek). Fler lär det bli efterhand jag hunnit gå igenom och redigera dem.


Happy belated Easter! I'm now back home after spending five glorious days in Florence and Tuscany. The days have been filled with history, art and photography, evenings of good food. Not bad at all. Florence is known to be one of the world's most beautiful cities and beautiful is also a good word to describe the green hills that surrounds the city. The weather was pleasant with approximately 15 degrees during the day but like here (and in many other parts of Europe?) spring was late this year. The magnolias had buds and the olive trees were ready to be cut.


 Olivlund i närheten av Piazzale Michelangelo.

 In Florence there are so much to see for a person interested in art and history. We did see some of the most important sights, such as the Uffizi Gallery, Il Duomo and Ponte Vecchio, but also spent a lot of time to just strolling around. For me who love old stone buildings and details, it was heaven to walk around there with the camera. I took many pictures, some nice ones but also a lot that I'm not so happy with. This is the first post with some pictures (all are click-able if you would like to see a larger version). More pictures will come when I've had time to go through and edit all the photos.

Vy från Ponte Vecchio mot Piazzale Michelangelo.

24 kommentarer:

Anna-Malin 5 april 2010 kl. 09:13  

vilken härlig resa...ser fantastiskt fint ut!!
kanske något för sommarsemestern?

kram
anna-malin

Lotta 8`) 5 april 2010 kl. 09:35  

Ahhhhh ohhhhh suck... så vackert! Det är också ett av mina drömmars mål, en resa till Toscana :) Ser så vackert ut och miljön måste vara härlig! Ser fram emot fler bilder!

Jag bara väntar på att dottern skall bege sig till Italien, hitta ett boende och då står jag redo med resväskan :)

Ha det gott, kram :)

Christina 5 april 2010 kl. 09:44  

Hi Karin

Wow, you have had a great trip my friend :-) The pictures are beautiful and so full of charm. Thank you so much for supporting my new blog, I have been busy moving everything around..lol..

See you later darling.

Hugs/ C

Marina 5 april 2010 kl. 09:54  

Där har jag inte varit men det ser vackert ut.
I förrgår hade vi kanonväder här mne i går regnade det och blåste kallt hela dagen. Idag ska det bli bättre uppåt dagen och jag ska köpa jord har jag tänkt.

Kram!

pudelflicka 5 april 2010 kl. 09:57  

Florens är en av mina favoriter. Där skulle jag kunna tänka mig att bo.
Kram Hedvig

Ingmarie We 5 april 2010 kl. 10:33  

Så vackra foton från Florens. Har heller inte varit där.....

Anonym 5 april 2010 kl. 10:51  

himmelske bilder fra en vakker by :)

LissenTo 5 april 2010 kl. 12:18  

Vilket härlig att möta våren i Florens, även om Magnolia bara var i knopp. Hos mej ligger sön kvar, ännu.

Ser fram emot fler bilder.
Ha en fortsatt skön helg. Lissen

Hem och Lycka 5 april 2010 kl. 15:32  

Härligt, vår bröllopsresa gick just till Florens så det är fin nostalgi för mig att se bilderna..

kram Mia

Photos by Storm 5 april 2010 kl. 17:08  

Vilken härlig resa. Och så skönt att komma iväg en tur. Ser fram mot fler fina bilder framöver/Kram Li

Georgianna 5 april 2010 kl. 18:14  

Oh, how marvelous, Karin!! I can imagine you were in heaven there with all the beauty to photograph. Your images are so evocative and rich with lovely detail – I hope you will share more! Have a wonderful week. xo – g

Moa 5 april 2010 kl. 19:41  

Ååååååh, så avundsjuk jag blir! Jag vill också åka till Italien och särskilt till Toscana... Vackra bilder, ser fram emot att se ännu fler!
Ha en skön måndagkväll!
Kram

Karins fotoblogg 5 april 2010 kl. 20:31  

Jag kan bara sucka hänförd och hålla med övriga! Vilken underbar resa! Jag skulle gärna åka dit :) och fota :))

Fina bilder, jag ser fram emot att få ser mer.

Ha det bra, kram!

Kristi 5 april 2010 kl. 22:47  

Karin, what beautiful images...I would love to travel Europe and see places just like this. Thank you for sharing. ♥

Helena Dovier 6 april 2010 kl. 09:33  

Åh, vad härligt att åka till Italien och Florens! Jag har aldrig varit i just Florens men är helt såld på Italien i största allmänhet, så jag kan bara tänka mig hur härligt ni hade det :-).

Kram från Helena

Anjas Hill 6 april 2010 kl. 13:07  

Vilken olivlund....!/Anja

Niklas exponeringstränar 6 april 2010 kl. 13:15  

Fina bilder. Särskilt olivlunden var snyggt fångad. Vilka färger!
Ser fram emot att se fler bilder.
/Niklas

Glädjekällans Trädgårdsblogg 6 april 2010 kl. 19:42  

Till Toscana bara skall jag :).
Vilken härlig bild på olivträden, den nästan gråblå färgen mot det vårgröna gräset.
Ha det gott
Birgitta

Camilla Alvén 6 april 2010 kl. 21:05  

Låter underbart, ska bli spännande att se fler bilder!
Ha det bra
Kram

Hjärtat Mitt 7 april 2010 kl. 08:35  

Så härligt!
Det är inte dumt att åka vid den här årstiden och få uppleva våren lite tidigare, även om den inte har kommit så långt där än.

Kram Mari

Hjärtat Mitt 7 april 2010 kl. 08:36  

Så härligt!
Det är inte dumt att åka vid den här årstiden och få uppleva våren lite tidigare, även om den inte har kommit så långt där än.

Kram Mari

Magnolia Handspun 8 april 2010 kl. 23:01  

Vilka underbara bilder Karin, hoppas att du hade en fin semester oc fin pask Karin. Har alltid velat aka till Italien.
Sagolikt och romantisk.

Poppins 11 april 2010 kl. 08:32  

Åh, så jag längtar efter att följa dig i dina fotspår. Har drömt i många, många år om att komma till Florens och Toscana. Och det står högt på listan nu över planerade resor.
Undrar lite varför du fick misslyckade bilder. Var det ljuset som är annorlunda?
Tur att du fick lyckade bilder också. Vill gärna se mer!!!
kramar från Poppins

Jord under naglarna 11 april 2010 kl. 19:23  

Åh, så vackert! Vi håller som bäst på att planera vår resa till Toscana i juni. Har aldrig varit i Italien tidigare och jag ser framemot resan (och den goda maten) jättemycket!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP