söndag 25 juli 2010

Solens sista strålar

Häromkvällen skulle jag precis sätta mig vid datorn när rummet lystes upp av himmelen, som var färgad i en sällan skådad orange nyans. Min första tanke var dock inte vad man skulle tro, t.ex. att det var vackert eller häfigt. Nej, som den fotograf jag är (eller försöker vara) tänkte jag "åh, tänk man ändå var ute vid havet (eller någon annan lämplig plats för landskapsfotografering) och kunde fota nu...".

Vackra himlar och kvällsbilder är svåra att få till, i alla fall om ni frågar mig. Det är sällan man kan veta i förväg om det blir en vacker solnedgång eller inte. Igår kväll hade jag dock bestämt mig för att packa ner stativet (som i ärlighetens namn mest samlar damm hos mig), det nyinköpta polariseringsfiltret och kameran för åka till havet och förhoppningsvis fånga en vacker solnedgång på bild. Väl där kunde jag konstatera att det finns fler anledningar till att jag inte fotar solnedgångar oftare. Det är galet svårt att få till även om man har "rätt" utrustning. Jag och stativet förde en kamp i vattenbrynet medan solen försvann ner bakom horisonten i ett rasande tempo. Däremot trivdes jag betydligt bättre några minuter tidigare när jag fick krypa på alla fyra och fånga solens sista strålar som dansade över klippor och växter...

The other night, just when I was about to sit down with my computer, I saw that the sky was coloured in a rarely seen orange hue. My first thought was not what one would think, e.g. "beautiful" or "cool". No, as the photographer I am (or pretending to be) I was thinking 'oh, I wish I was at the sea (or another appropriate place for landscape photography) and could shoot now ...".

Beautiful skies and night images are difficult to capture, at least if you ask me. It is seldom possible to know in advance if there will be a beautiful sunset or not. Last night I had decided to pack the tripod (which in all honesty is collecting dust at my place), the new polarization filter and of course my camera to go to the sea and hopefully capture a beautiful sunset. Once there, I found that there are more reasons why I do not shoot sunsets more often. It's so hard even if you have the "right" equipment. I was struggling with my tripod as the sun disappeared behind the horizon quickly. However, I liked it much better a few minutes earlier when I had to crawl on the ground to capture the sun's dancing over the rocks and plants ...


8 kommentarer:

Georgianna 26 juli 2010 kl. 08:39  

I seriously love these images, Karin. Really. The second one is pure magic! I don't attempt many sunsets myself. I'd be crawling on the ground with you for the plants! :) Have a beautiful week! xo

Marina 26 juli 2010 kl. 09:26  

Underbara bilder om du frågar mig! Jag har inte försökt fota solnedgång sådär som du men här om dagen cyklade jag iväg för att fota här omkring och då såg jag fina fjärilar. Men de var verkligen itne lätta att fånga på bild. SÅ snabba de var! En ganska liten sort var det och de flög hela tiden kändes det som. Värre än att fota Ronja!

Kramar!

oumberligating 26 juli 2010 kl. 10:04  

Härliga bilder verkligen....men är det något genetiskt det här med att heta Karin och gilla att fotografera.....hur många finns det egentligen?
Fast ni har alla olika "uttryckssätt" så visst är varje FotoKarin Unik.
Har just skrivit en rad hos Unika Karin...
Ha en fin fortsatt sommar!
kram ifrån The One and Only......Oumberlige Peter!

Moa 26 juli 2010 kl. 10:49  

Vilka underbara foton! Jag håller med dig om att solnedgångar är riktigt svåra, jag har aldrig satt mig in i hur man rent tekniskt ska göra för att få till det perfekt. Jag skulle också känna mig mer bekväm med att kräla runt på marken och fånga blommor och växter i det guldfärgade ljuset :)

Ha en toppenbra måndag!

Kram/Moa

Olivia 26 juli 2010 kl. 18:09  

UUUUNDEBAAARA BILDER! You make me shine more than the weather outside ;)

Ja, ibland ska man tacka ögonblicket för att det tittade förbi...

KRAMISKRAMAR // OLIVIA ♥

Poppins 26 juli 2010 kl. 22:04  

Det blev jättevackra foton, Karin! Så fint du fångade det vackra färgerna och ljuset.

Lotta 8`) 26 juli 2010 kl. 23:52  

Snyggt Karin! :) Just det där sista ljuset är härligt! Sommaren när den är som bäst :)

Ha en fortsatt skön sommar :)

Blommiga Karin 27 juli 2010 kl. 09:27  

Jag kan riktigt se dig bråttandes på strandkanten med kamera och stativ i högsta hugg;)
Fina bilder blev det ju i allafall och vacker solnedgång.
Polariserings filter är toppen!!
Kram Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP