fredag 3 september 2010

Fikon

20100903_diptych


I väntan på att mitt egna fikonträd ska ge frukt får jag hålla tillgodo med de jag hittar i affären. Förra helgen gjorde jag (vad man skulle kunna kalla) fikonbruschetta eller toast med fikon, honung och valnötter. En god get- eller fårost hade alldeles säkert varit förträffligt till men det hade jag inte hemma just då. Gör så här: bred lite smör på brödskivorna, lägg på tunnar skivor av fikon och ringla över honung, strö över fikon och pressa slutligen lite citron över bröden. Grädda i ugn (225 grader) några minuter tills fikontoasten har fått fin färg och brödet blivit rostat. Ha en god helg!

Whilst waiting for my own fig tree to give me fruits I'll buy in the grocery store instead. Last weekend I did (what one could call) bruschetta with figs or simply toast with figs, honey and walnuts. A nice goat cheese would have been great with the toast too but I didn't have any at home. How to make the toast: put some butter on the bread and add thinly sliced figs, drizzle honey, sprinkle over figs and finally a bit of squeezed lemon on the top . Bake in oven (225 degrees), just a few minutes until it has nice color and the bread is toasted. Have a nice weekend!

Ps. So frustrating when you up-load a photo here and realize that it looks dull and that the quality is poor. This looks so much more colourful on my computer. Anyway tried to up-load through Flickr instead and it looks a bit better.

9 kommentarer:

Christina 3 september 2010 kl. 09:46  

Love, love, love, love....these are so good sweeite..more than perfect!!! And the pictures go so weel together!

Happy weekend dear friend

Hugs

Christina

Anonym 3 september 2010 kl. 10:18  

Mmm ja, färska fikon är ju hur gott som helst! Och getost, mums...

Ha en härlig helg, hoppas det blir lite lugnare på jobbet nästa vecka!

Kram

Moa 3 september 2010 kl. 12:36  

Mumma för mage o själ.. önskar dig en härlig helg.. Kram/Monica

Trollmor 3 september 2010 kl. 17:21  

Det ser ljuvligt gott ut.
En god helg till dig med,
kram Trollmor

Georgianna 4 september 2010 kl. 07:34  

My, that looks incredible! Now I have to try it!

The photos look beautiful but I do know what you mean. I never use blogger for uploads, or even Flickr, although they look pretty good from Flickr. I have my own server and then I can make them look the way I want to. Probably too much hassle for you but at least Flickr is better. Blogger ruins photos.

Have a lovely weekend, Karin! xo – g

Annelie Johnsson 4 september 2010 kl. 07:56  

Har faktiskt aldrig vågat mig på att smaka fikon- men det här såg ju helsmarrigt ut, så jag kanske borde ge det en chans...

Ha en riktigt skön helg!!
Kram

Karin Wijk 5 september 2010 kl. 12:12  

Fikon är ju så gott...men jag köper det sällan. Vilken smarrigt recept och tjusigt! Definitivt något att prova.
..Och ja, jag har njutit också även om det inte blivit mycket lugn och ro direkt. Men snart ska vi dra iväg på en auktion, det ska bli kul, får se om jag hittar något:) / Kram

Camilla Alvén 6 september 2010 kl. 13:43  

Snygga bilder Karin!

Hoppas att din helg var bra
Kram

Lotta 8`) 7 september 2010 kl. 22:03  

Gotti-gott-gott-recept! Det måste jag bara testa! Kanske med ett gott rött Eger-vin :) och ögongodis har du oxå med :)

Vår resa är en ren nöjesresa :) En f.d kollega är från Ungern och det är han som är vår "resledare", vi skall bo i hans gästhus och han har ordnat besök på vingårdar, som oxå är hans vänner. Skall bli så himla kul!

Ha det gott du med Karin ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP