tisdag 24 juli 2012

Summer food trends and instagram



I år är det sommaren med instagram. Numera händer det mer där än på "folks" bloggar, inklusive min egen. Instagram är roligt, snabbt och kravlöst. Ungefär som semestern är med andra ord. Något som dyker upp mest hela tiden på Instagram är mat i alla dess former; dignande frukostbord, svalkande drinkar, fantastiska bakverk....listan kan göras hur lång som helst.



Apropå trender och mat har jag noterat följande under semestern:
- Crêpes. Det måste vara nästa mattrend. Otaliga är crêperierna på ställen där trendkänsliga storstadbor håller till på semestern. Kanske lagar vi snart crêpes med räkstuvning till middag i höst? :-)
- Det verkar råda glassfeber just nu. Och hemmagjord ska den så klart vara. Det säljs glassmaskiner som för 20 år sedan och det skrivs både här och var om spännande glassrecept. Elisabeth Johanssons bok om ämnet får gärna flytta in i bokhylla nära mig. Tills vidare experimenterar jag med egna recept (Anna, håll utkik närmare helgen så kommer recept på körsbärsglassen).
-  Jag missade baka-surdegsbröd-trenden när den startade för ett antal år sedan men den verkar bestå. Efter att ha ätit gott bröd från Olof Viktors (och snart kanske även hos Rute) är jag helt såld på surdegsbröd. Så till den milda grad att det numera står en burk med deg i kylen som väntar på att förvandlas till riktigt gott bröd. Dessutom är jag sugen på att baka pizza på surdeg efter mitt besök på Kafferosteriet. Recept anyone!?


Om du inte har Instagram själv går det bra att följa mig här.

***

This year is the summer with Instagram. Nowadays, it happens more on Instagram than on many blogs, including my own. Instagram is fun, fast and easy. Much like being on vacation in other words. Something that pops up most of the time on Instagram is food in all its forms, sumptuous breakfasts, refreshing drinks, delicious cakes.... the list goes on and on.

Speaking of trends and food, I have noted the following food-related trends during the holidays:
- Crêpes. There are countless places that serve crêpes where trendy people resides on vacation. Maybe we will also cook it for dinner this fall? :-)
- Everyone seems to be crazy about ice cream right now. And it should of course be home-made. I've started experimenting with my own recipe and will share one with you later on this week.
- I missed the sour-dough bread-trend when it started a few years ago but it seems to persist. After eating the delicious bread from several places here in Sweden I am completely sold on sour-dough bread. I am eager to bake my own bread and pizza on sour-dough. Recipe anyone?

6 kommentarer:

Katy Noelle 24 juli 2012 kl. 19:57  

Well, it's fun to see you post, here, in Blogland! =] I haven't been around much because I've been in the garden...

crepes are an old time favorite special dish in my family - I can never get enough, it seems. I love both sweet and savory. and, it's funny.... I was just eying an ice cream maker that was on sale, last week. I hope it's still there when I go shopping the next week.

and, I have so many ideas for food photography.... I've got to get cracking! =]

Happy summer, to you, Karin! =]

xo

Marina 24 juli 2012 kl. 21:46  

Mat är väl oftast ganska tacksamt att fotografera. Gör sig liksom.

Tänk att jag ännu inte provat att baka surdegsbröd. Alla säger att det inte alls är svårt men jag tycker ändå att det där med dag 1, dag 2... mata deg mm låter för invecklat.

Kramar!

Moa 24 juli 2012 kl. 22:16  

Ser både vackert och oerhört lockande ut... Tack för lite somrig matinspiration!

Kram Moa

Trädgården på Höjden... 24 juli 2012 kl. 22:16  

Ja detta är verkligen en instagramsommar.
Mig hittar du som asasah.
Hälsar Åsa

Ninni 26 juli 2012 kl. 09:45  

Instagram...kanske något även för mig om det är kravlöst :)Bloggandet går i perioder och hela det här året har det verkligen gått på sparlåga för mig. Kanske blir det annorlunda framåt hösten??
Härliga bilder från Österlen som får mig att längta dit. Naturligtvis gillar jag också dina matbilder ;)Inget lockar väl så mycket som förföriska matbilder...man kan nästan bli lite sugen trots att man är proppmätt.Ha en skön sommarhelg!
Kram Ninni

Anna/Rackarungar 26 juli 2012 kl. 10:35  

Som frankofon kan jag bara älska crêpe-trenden du spanat. I Stockholm har vi två riktigt bra ställen som vi ofta besöker. En å annan hemma-galett har också stekts kan jag lova!

Jasså. Råder det matfeber på Instagram? Har jag inte märkt.. ;) (ironi)

Ser väldigt mkt fram mot recept och kommer i samma veva på att jag vill hinna fixa juli blom Mood board.. Ser hur som helst fram emot ditt. Som alltid. Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP