tisdag 18 september 2012

Tea and Rome

September och det är dags att fylla skåpen med nytt te. Precis som tidigare år väljer jag Clippers snyggt förpackade och ekologiska teer. De för säsongen nya sorterna är så himla fina (och goda). Jag införskaffade tre varianter när de såldes till specialpris på Jordens mat/Gunnebo häromveckan.




Om ni tycker det är lite tyst här på bloggen beror det på att det händer desto mer i "verkliga" livet. I lördags hade vi möhippa för en god vän och i söndags stod trädgårdsröj på agendan. Nu till helgen blir det förhoppningsvis vila för sedan fylls helgerna av en resa till Stockholm (ska hälsa på lilla kusinbarnet som föddes på min födelsedag!), bröllop och 30-års fest. Oktober kommer att avrundas med en trip till Rom. Det blir min första resa till den italienska huvudstaden....äntligen. Om någon sitter inne på tips på sådant man måste se, besöka och uppleva i Rom får ni mer än gärna lämna en kommentar! :)

In September I always buy tea (much needed during the autumn). I love the organic and fair trade tea from Clipper. It tastes delicious and the packaging is so pretty. I'm sorry for my absence from the blog lately - the last couple and the coming weeks are extremely busy. I will be travelling to Stockholm (to meet my cousins baby girl) and in October I'll be going to Rome. If you have any tips on what to see and do in Rome - please leave a comment! :) 

12 kommentarer:

CreandoPhoto 18 september 2012 kl. 21:42  

Var hittar man de fina teerna tro?

Rom.....dit vill jag verkligen också. Har aldrig varit där så du fattar ju att jag inte har några tips att komma med :)

Kramar

m 18 september 2012 kl. 22:48  

Mitt bästa tips är att ta med en riktigt bra guidebok. Det finns något att se bakom varje gathörn, men inga förklarande skyltar ens på de traditionella sevärdheterna. Jag gillade vatikanmuseerna för den väldiga mångfalden och det sjuka i att man i den katolska kyrkans högborg har en samling mumier. Nästa gång ska jag försöka ta mig till Villa Borghese (dit måste man förköpa biljett) och hoppas att det finns någon intressant utställning på Villa Medici. Stora kramar, Maria

Hem och Lycka 18 september 2012 kl. 23:11  

Så fina teer, måste också testa tror jag.

Har varit i Rom, missa inte alla de fantastiska klassiska sevärdheterna såsom Colosseum, Fontana di trevi, Spanska trappan, ja alla som står i guideböckerna! Och du - glöm inte att slänga en slant i Fontana di trevi så kommer du tillbaka, det missade jag... :-(

Kram Mia

beautifully, suddenly 19 september 2012 kl. 02:00  

I am a little jealous that you are going to Rome even though I have been there before ;) It's wonderful and I'm sure you will love it!

Aside from all the normal touristy sites, which are fabulous despite being touristy, I really loved Trastevere - such a beautiful, old part of the city over the other side of the river. If you go to that area, Santa Maria in Trastevere is incredible - covered in gold mosaic and very photogenic :)

There is also a small wine bar/restaurant that I went to in Trastevere, albeit a few years ago now (hopefully it is still as good as it was back then!) - Uva Rara Enoteca (Via San Crisogono, 31).

The area behind the Campo de'Fiori is also full of cute little cobblestoned streets.

Really I just think that all of Rome is a great place to just wander around, especially with a camera :)

Moa 19 september 2012 kl. 07:55  

Åh, vilka vackra bilder! Jag fick också senaste numret av Sköna hem igår, men jag har inte hunnit läsa det än - något att se fram emot! :)

Teerna ser jättegoda ut, går de att köpa i vanliga affärer eller är det bara i specialbutiker?

Så underbart att få resa till Rom, jag ser verkligen fram emot att få se dina foton därifrån!

Ha en fin vecka!
Kram Moa

Trädgården på Höjden... 19 september 2012 kl. 08:54  

Snyggaste förpackningarna. Ska leta efter dessa helt klart. Är ju både tefantast och mönstertok ;-)

Mitt hjärta bultar för Rom efter att jag jobbade som aupair där 1 år efter jag slutat gymnasiet. Detta var alldeles för länge sedan för att ge några bra tips mer än att ha bra skor med dig. I Rom går man mycket och gärna. Spännande saker finns runt varje hörn. Man befinner sig mitt i en historielektion - hela tiden!!!

Kram Åsa

Annelie 19 september 2012 kl. 10:10  

Väldigt fina bilder som alltid! Angående Rom, ta med en guidebok. Det finns hur mycket som helst att se, men in denna turisttäta stad är det förvånansvärt ont om skyltar som berättar vad man faktiskt tittar på. Och ska ni till Sixtinska kapellet (ja, det ska ni!) se till att vara i god tid, och överväg guidad tur som låter er gå förbi kön. Kram!

Fundera grönt 19 september 2012 kl. 10:53  

Åh, jag skulle också vilja åka till Rom. Nu. Jag var där i april och innan dess hittade jag den här sidan med tips från två svenskar som bor där. Det jag tyckte var särskilt kul var tips om olika stadsdelar att vandra runt i. Jag är inte så mycket för turiststråken. Där får man också tips om marknader, parker och annat. Ha sköna skor!

http://www.allaboutrome.se/turistfritt.html

Fundera grönt 19 september 2012 kl. 11:02  

Här är också ett restaurangtips jag fick av min brorsa. Det är ett "hål i väggen" i de judiska kvarteren med otrolig mat. Mycket spännande ställe där menyn är handskriven på italienska. När vi var där var det kö för att komma in men man kunde skriva upp sig på en lista och komma tillbaks senare. Rekommenderas.
Sora Margherita på P.za delle cinque scole
/Nanna

Fröken Fräken 19 september 2012 kl. 21:05  

Det känns som att man inte nödvändigtvis behöver vara thedrickare för att vilja köpa de förpackningarna!
Tyvärr aldrig varit i Rom, men tidpunkten känns perfekt vald för att resa till lite varmare breddgrader.

Georgianna 22 september 2012 kl. 21:54  

Hi Karin, I do remember how much you like tea at this time of year. :)

How exciting to have upcoming travel! Rome is amazing and should be cooler now (so hot in summer). Must visit the Piazza Navona and Tre Scalini Restaurant. And throw your coins in the fountain. :)

Enjoy your trips and don't worry. Plenty of time to blog in the winter.

xoxo

– g

Berglind 25 september 2012 kl. 12:02  

I also love The Clippers tea collection. I agree their packages are very neat! Beautiful tea pictures, you probably did the company a favor ;)

I was in Rome in 2008. Husband and I only spent three days there so the schedule was pretty tight. We saw the Sistine Chapel, The Colosseum, The Pantheon and we went to see St. Peter's Basilica. The pope happened to be at the church when we were there, and it was quite an experience for us, almost heathen Icelanders...
We also went on a guiding tour through the ruins of old Rome. It was amazing to be surrounded by such an ancient and remarkable history! Rome is a beautiful city. It doesn't really matter where one wanders, every place seems to have its charm and old history.

I threw a stone into The Trevi Fountain so hopefully I will visit Rome again :)

Have a great trip to Rome!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP